De Specialized Stumpumper op de foto hiernaast had een flinke carbonschade aan de bovenbuis.
Hieronder is middels de foto’s het reparatieproces in grove stappen weergegeven;
Op de eerste foto is de daadwerkelijke schade zichtbaar nadat eerst alle gedelamineerde lagen zorgvuldig zijn verwijderd.
Een speciaal op maat gemaakt carbon plaatje wordt intern, tegen de binnenzijde van de buis bevestigd. Dit plaatje zorgt voor extra stevigheid en is de basis van een reparatie waarbij vacuüm gebruikt wort.
De twee volgende foto’s geven een beeld van het vacuüm proces. Nieuwe lagen UD-carbon worden in de juiste vezelrichting aangebracht om de sterkte, stijfheid en eigenschappen van het frame te herstellen.
Als laatste wordt het frame weer in originele staat gespoten. Het resultaat is een onzichtbare reparatie aan een frame dat weer volledig belast kan worden.
Specialized Stumpjumper met carbonschade.
De schade is pas goed zichtbaar nadat alle gedelamineerde carbonlagen, die vaak om de bast zitten, zijn verwijderd.
specialized Stumpjumper met intern carbon plaatje.
Een op maat gemaakt carbon plaatje zorgt voor extra stevigheid en dient als basis om nieuwe carbonvezels op aan te brengen.
Specialized Stumpjumper vacuum proces.
Onder vacuüm worden nieuwe lagen UD-carbon aangebracht. Vacuüm-druk zorgt voor een hoge en gelijkmatige druk waardoor goede hechting gegarandeerd is, en de juiste verhouding tussen carbon en epoxy bereikt wordt.
Specialized Stumjumper vacuum proces herhaald.
Niet alle lagen kunnen vaak in één keer aangebracht worden. Hierdoor is vaak een tweede vacuüm sessie nodig om de juiste wanddikte weer met nieuwe lagen op te bouwen.