Deze Pinarello Dogma heeft schade opgelopen van de fietsendrager. De barst in de bovenbuis bleek enigszins gedélamineerd te zijn. Dit houdt in dat de verschillende carbonlagen onderling van elkaar losgekomen waren rondom te barst. Dit is een veelvoorkomend side-effect bij carbonschade. Scroll door onderstaande foto’s om het reparatieproces in grove stappen te bekijken.
Pinarello Dogma, schade van fietsdrager
Op de foto hiernaast zie je de ogenschijnlijk kleine scheur in de carbonstructuur van de bovenbuis.
Pinarello Dogma, schade na schuren
Na het weg schuren van alle verzwakte stukken composiet is de schade toch groter dan optisch zichtbaar.
Pinarello Dogma, schade na schuren van dichtbij
Nog een foto van de schade. De bovenbuis bleek voor bijna 1/3 deel door te zijn.
Pinarello Dogma, intern carbon plaatje
De eerste stap in het reparatieproces is om een perfect op maat passend carbon plaatje aan de binnenzijde van de buis onder druk te bevestigen.
Pinarello Dogma, vacuum
Onder vacuümdruk worden nieuwe carbonvezels aangebracht. deze worden in dezelfde richting aangebracht (vezeloriëntatie) als het originele frame. Dit op de eigenschappen van het frame intact te houden. Dit proces moet meerdere keren herhaald worden om de juiste dikte te krijgen.
Pinarello Dogma, na reparatie en lakken
Nadat alle reparatiestappen doorlopen zijn, is het frame weer gelakt om de reparatie zo goed als onzichtbaar te maken