Als alleen het beste goed genoeg is!

Merida frame met carbon schade aan de bovenbuis.

Het Merida frame op de foto hiernaast is weer helemaal hersteld. Er is niets meer van de schade te zien of te merken. Zie hieronder de foto’s van het schade-herstel-proces.

Foto 1;
De schade een de bovenbuis van dit Merida frame lijkt redelijk onschuldig. Maar door de impact op het frame is er in de omgeving van de barst sprake van délaminatie. Dit betekent dat de onderlinge carbonlagen van elkaar losgekomen zijn door de klap op het frame.

Foto 2;
Na het verwijderen van de délaminatie is pas goed te zien hoe groot daadwerkelijk de schade van het frame is. Een goede reparatie begint dan ook pas wanneer eerst alle verzwakte carbonlagen zorgvuldig verwijderd zijn.

Foto 3;
Bij Carbonherstel maken we voor elke schade een apart carbon plaatje exact op maat. Deze wordt intern in her frame onder druk bevestigd. Dit plaatje heeft 2 belangrijke functies;
1: het zorgt voor extra stevigheid doordat de schade van binnenuit ‘gezekerd’ is
2: het vormt de basis voor et vacuüm waarmee nieuwe lagen carbon worden aangebracht om het frame te herstellen.

Foto 4;
Na enkele vacuüm sessies wordt het frame geschuurd en krijgt het zijn post-curing. Dit houdt in dat het frame nog 16 uur op 60 graden uit moet harden om zijn maximale strekte te krijgen. Daarna is het frame klaar voor de spuiter.


Merida frame met carbon schade aan de bovenbuis.
Merida frame met carbon schade aan de bovenbuis.

Merida met schade
Foto 1; De schade een de bovenbuis van dit Merida frame lijkt redelijk onschuldig. Maar door de impact op het frame is er in de omgeving van de barst sprake van délaminatie. Dit betekent dat de onderlinge carbonlagen van elkaar losgekomen zijn door de klap op het frame.

Merida frame met carbon schade aan de bovenbuis.

Merida met schade na verwijderen van delaminatie
Foto 2; Na het verwijderen van de délaminatie is pas goed te zien hoe groot daadwerkelijk de schade van het frame is. Een goede reparatie begint dan ook pas wanneer eerst alle verzwakte carbonlagen zorgvuldig verwijderd zijn.

Merida frame met carbon schade aan de bovenbuis.

Merida met een nieuw carbon intern plaatje
Foto 3; Bij Carbonherstel maken we voor elke schade een apart carbon plaatje exact op maat. Deze wordt intern in her frame onder druk bevestigd. Dit plaatje heeft 2 belangrijke functies; 1: het zorgt voor extra stevigheid doordat de schade van binnenuit 'gezekerd' is 2: het vormt de basis voor et vacuüm waarmee nieuwe lagen carbon worden aangebracht om het frame te herstellen.

Merida frame met carbon schade aan de bovenbuis.

Merida vacuum merida
Nadat het carbon plaatje goed is uitgehard, worden nieuwe lagen carbon op het frame aangebracht. We gebruiken altijd hetzelfde carbon als waar het frame origineel uit opgebouwd is en leggen de vezels ook in dezelfde richting als bij het originele frame. Hiermee behouden we de originele eigenschappen van het frame.

Merida frame met carbon schade aan de bovenbuis.

Merida voor het spuiten
Foto 4; Na enkele vacuüm sessies wordt het frame geschuurd en krijgt het zijn post-curing. Dit houdt in dat het frame nog 16 uur op 60 graden uit moet harden om zijn maximale strekte te krijgen. Daarna is het frame klaar voor de spuiter.