De Cannondale Scalpel op de foto hiernaast had een breuk in de schuine buis die bijna volledig doorgescheurd was.
Hieronder een beknopte weergave van het toch wel gecompliceerde reparatieproces;
Foto 1 en foto 2 geven de schade weer nadat het frame geschuurd is en alle zwakke en gedelamineerde carbonlagen verwijderd zijn.
Op foto 3 is het inwendige carbonbuisje zichtbaar welke op maat gemaakt is voor dit frame. Deze carbon buis zorgt voor extra stevigheid in de binnenzijde van de buis.
Foto 4; onder vacuüm worden nieuwe UD carbonvezels aangebracht. Dit is in dit geval in 3 sessies voltooid. Vacuüm zorgt voor een goede hechting en een juiste verhouding tussen de carbonlagen en de epoxy.
Op foto 5 het frame voordat het naar de spuiter gaat. Het frame is hier weer volledig belastbaar. Wat volgt is de afwerking.
Op foto 6 laat net als de foto hiernaast het eindresultaat zien. ook op deze reparatie zit 5 jaar garantie bij carbonherstel.
De laatste foto heeft de klant me toegezonden nadat het frame weer opgebouwd is. Fiets ziet er weer prachtig uit zo. later volgt nog een reactie als de fiets in het veld is uitgetest.
Reactie klant:
Hoi Jeroen,
Ondanks dat het wegseizoen begonnen is, heb ik van de week toch een moment gevonden om een ronde op de <TB te maken. Zowel op asfalt als op een intensief parcours als Westenschouwen, incl behoorlijke drop-off’s gereden. Frame gaf geen krimp en alles is prima verlopen. Je kunt wel concluderen dat de hersteloperatie geslaagd is!
Bedankt voor de service! groet, Karel
Foto 1; De schade na het wegschuren van het verzwakte carbon.
Foto 2; De schade na het wegschuren van het verzwakte carbon in detail.
Foto 3; Het inwendige carbon plaatje dat op maat gemaakt wordt.
Foto 4; Onder vacuüm worden de nieuwe lagen UD carbon aangebracht.
Foto 5; Het frame is gerepareerd, maar nog niet gespoten.
Foto 6; Klaar om weer opgebouwd te worden.
Foto 7; Cannondale scalpel. foto van de klant