De Bianchi Sempre op de foto hiernaast had een barst in de lengterichting van de bovenbuis. Zoals op de eertse foto hieronder te zien is, was niet alleen het carbon gebarsten, maar was ook de laklaag aan het loskomen van het carbon. De reden hiervan is dat vocht en vuil tussen het carbon en de laklaag in gaat zitten en daarmee de laklaag aangetast heeft.
Dit frame is op de bekende manier van Carbonherstel gerepareerd. De uitdaging bij dit frame was een zo onopvallend mogelijke reparatie. De schade zal namelijk exact op het zichtdeel: Het deel waar alleen blanke lak op het carbon zat.
Daar we veel soorten carbonweefsel op voorraad hebben hangen, konden we het frame netjes herstellen met hetzelfde weefsel. Een nieuwe blanke laklaag er overheen en ook dit frame is weer klaar voor een nieuw fietsseizoen.
Foto 1: De schade.
Bianchi Sempre met schade aan het carbon. Doordat ook de blanke lak beschadigd was, is deze onder invloed van vocht en vuil los aan het komen.
Foto 2: Het vacuüm.
Nadat de scheur is weg geschuurd, is de carbonbuis weer gerepareerd. Deze foto laat de laatste fase van dit reparatieproces zien. Het onder vacuümdruk aanbrengen van het carbonweefsel.
Foto 3: Het eindresultaat.
De schade van deze Bianchi zat precies op een "zichtdeel". Het nadeel daarvan is dat er altijd iets zichtbaar blijft van de reparatie. Er komt nml alleen maar blanke lak over het nieuwe carbon heen. Op deze foto is te zien dat Carbonherstel streeft naar een zo net mogelijke afwerking (uiteraard is sterkte, stijfheid en betrouwbaarheid eerste prioriteit). Het carbonweefsel van de Bianchi hebben we op voorraad hangen waardoor de schadeplek zeer acceptabel is weggewerkt.
Foto 4: Het eindresultaat.
Nog een foto van de gerepareerde Bianchi Sempre met het nieuw aangebrachte carbonweefsel.